Jestli jste se někdy zajímali o SEO, takzvanou optimalizaci pro vyhledávače, možná jste se setkali s pojmem backlinky nebo budování zpětných odkazů. Jde o postup při optimalizaci, díky kterému můžeme v očích vyhledávače přidat hodnotu určité vybrané stránce. Ta se objeví na vyšších místech ve výsledcích určité vyhledávací fráze.
Odkazování neboli zpětné odkazy jsou velmi důležitou součástí našich optimalizačních aktivit. Jejich význam spočívá v tom, že vytvoříme co největší množství odkazů, které odkazují na požadovanou stránku. Ta může být nově vytvořená nebo již stávající. Optimalizovat totiž můžeme obojí. K čemu jsou tyto odkazy dobré? Jejich význam je historický i logický. Nejdříve se podíváme, jak bylo odkazovaní chápáno v minulosti.
Možná už jste se někdy setkali s webem, který měl například v zápatí několik odkazů na spřízněné weby. To je přesná ukázka zpětného odkazování v praxi. Ale zpětné odkazy nemusí být jen v zápatí. Jde o jakýkoliv hypertextový odkaz na webu, který odkazuje na jinou stránku. Logika věci byla poměrně jednoduchá, čím vyšší měla stránka Pagerank, tím větší získávala doména autoritu. Čím více stránek s vysokou autoritou se vám podařilo nasměrovat na vlastní web, tím spíše jste měli naději na úspěch.
Ano, i ve světě optimalizace existují nekalé taktiky. Ty nás sice mohou krátkodobě katapultovat na požadované první místo a dokonce můžeme vidět efekt relativně brzy. Těmto taktikám se souhrnně říká black hat optimalizace. Díky těmto postupům sice rychle můžete získat umístění, ale hrozí vám penalizace ze strany vyhledávače. Jakmile k penalizaci dojde, vaše stránka se na určitou a ne krátkou dobu propadne ve výsledcích na nezajímavé příčky. Zároveň se může stát, že se stránka už nikdy neobnoví a to může být v případě důležitého webu fatální.
Velmi oblíbenou taktikou, kvůli které se například schoval dříve viditelný pagerank, bylo například vytváření tzv. PBN sítí. V překladu jde o používání privátní sítě stránek pro manipulaci výsledků. Ty mají jednoho majitele a cílem takového webu je pouze odkazování na jinou stránku, kterou chceme vyzdvihnout ve vyhledávači. Takové portály nemají žádnou uživatelskou hodnotu a jejich jediným cílem je právě ovlivňování vyhledávače a podpora jiného webu.
Dalším příkladem, který je naprosto tabu v očích prohlížeče, je dvojitý obsah stránky. To je sestavování webu tak, aby se samotnému vyhledávači zobrazoval jeden obsah a uživateli druhý. Na základě prvního se stránka dobře umístí a v zápětí se objeví obsah naprosto jiný, když na ní vstoupí návštěvník.
To jsou jen některé příklady z repertoáru black hat taktik. Pokud myslíte optimalizaci vážně, soustřeďte se vždy na dlouhodobou a legitimní strategii, kterou souhrnně označujeme jako white hat seo. Pokud se budete zabývat budováním zpětných odkazů, nikdy se nesnažte nakupovat odkazy od jiných majitelů webu. Správnou cestou je vytvoření opravdu kvalitního obsahu, který budou ostatní lidé chtít sdílet na svém webu.
A jaké jsou vaše zkušenosti s optimalizací stránek? Napište nám zkušenosti do komentáře.